Thursday, February 13, 2014

Francien van Tuinen - Cool Voice


Celebrating Rita Reys
A gorgeous voice - her singing is crystal-clear, always perfect in tune ..... (Rita Reys)
Hans Koert

Voor mij was het optreden van Francien van Tuinen in Porgy en Bess (Terneuzen) op 17 november 2013, samen met Wouter Hamel, niet de allereerste kennismaking met haar "cool voice" ….. wel om haar live te horen zingen, maar haar stem kende ik al vanaf de cd Daytrippers, met de opvallende hoes vol Playmobilpoppetjes, want die had ik al een poosje in mijn verzameling – de cd - één van de weinige vocal albums, die regelmatig "mijn draaitafel" bereikt ……. 

Francien van Tuinen ( foto: Hans Koert)

Eerlijk is eerlijk – ik ben meer van blazers en hard-bop ritmen dan van omhoog gevallen popzangeressen, die ook wel eens een jazzplaat willen maken ……. Kijk …. En dan moet je van goede huize komen om als cd bij mij zelfs maar het plastic doosje te mogen verlaten. Zo wel Francien van Tuinen .... en nog een paar, waaronder grote namen als Catherine Russell, Denise Jannah en Fay ClaassenWat ik hoorde in Daytrippers, kreeg ik driedubbel terug tijdens het optreden in Porgy en Bess,  …. Hier staat  een jazzzangeres, met een geweldige timing en een stem, die herinneringen oproept aan Europe’s First Lady of Jazz: Rita Reys …. 


Francien van Tuinen: Cool Voice (Celebrating Rita Reys) ( FNCJ-5547)

De cd Cool Voice, die Francien van Tuinen een paar jaar geleden opnam, is een schitterend eerbetoon geworden aan de inmiddels overleden jazzdiva …..Toen ze nog studeerde aan het Conservatorium van Groningen werd haar stem al vaak vergeleken met die van de jonge Rita Reys,  .. Ik draag Rita al lang met me mee, vertelde ze Angelique van Os, Ik vond alleen dat ik nog niet eerder klaar was om deze standards te vertolken. Daarvoor moest ik eerst dan andere traject goed doorlopen en zoeken naar mijn eigen aanpak en stem. (bron: Jazzism mrt 2011)


Joost Patocka - Rita Reys - Francien van Tuinen ( foto: Angelique van Os)

Voor het album selecteerde Francien van Tuinen samen met partner Joost Patocka, die de laatste jaren voor Rita's overlijden in juli 2013, samen met Peter Beets en Ruud Jacobs met Rita optrad, een tiental standards, die Rita in de loop van haar carrière opnam ……. 
Rita Reys +
Peter Beets Trio
 (foto: Hans Koert)
Zo kun je op de plaat Cool Voice Francien’s interpretatie vinden van twee titels, die Rita in haar vroegste opnamen vastlegde …. Lullaby of Rhythm en Exactly Like You, beide opgenomen in Stockholm; de eerste met het Lars Gullin Gullin Kvartett ( maart 1953) en de tweede een half jaar later tijdens haar tweede bezoek aan Zweden met het Ove Lind Sextett. Het waren Rita’s eerste opnamen, die doordrongen tot de internationale jazzscene, die haar bij Zweedse critici de titel … the best jazz singer in Europe opleverde  ….  
Rita Reys (foto: Hans Koert)

Als je beide opnamen beluistert en naast elkaar legt, dan ontdek je dat er geen sprake is van kopiëren …… al ademt de stem van Francien en de begeleiding, een klankkleur die herinnert aan de hoogtijdagen van Rita tijdens de jaren vijftig, waarbij ze met haar toenmalige echtgenoot Wessel Ilcken poll na poll won. 

Francien weet zich omringt door Jesse van Ruller op gitaar, waar ze ruim tien jaar geleden al  de single A Perfect Blue Day en het album Muzyka maakte; Harmen Fraanje aan de piano, Clemens van der Feen op bas en Joost Patocka op slagwerk. 


Jesse van Ruller ( foto: Hans Koert)

Ik geniet het meest van die nummers, die Francien selecteerde met een zelfde bezetting en die niet vaak meer gehoord worden, zoals Rita’s uitvoering van That’s All, dat ze in augustus 1990 opnam met een kwartet bestaande uit Pim Jacobs, Wim Overgauw, Ruud Jacobs en Peter Ypma …  
Clemens van der Feen
(
foto: Hans Koert)
Als ik één van de mooiste nummers van dit album zou moeten aanwijzen dan twijfel ik tussen het fraai gezongen Everything Happens to Me met Jesse van Ruller op gitaar ...... of de ballad Tea For Two, dat Rita in de zomer van 1987 vastlegde met Louis Van Dijk aan de piano; het album waarmee ze terecht een Edison verdienden.  


  •  Luister maar eens naar de versie die Francien van Tuinen met haar band drie jaar geleden maakte, tijdens een optreden in De Harmonie in Leeuwarden: Tea For Two.



Francien’s uitvoering is zo’n echte late night ballad geworden met Clemens van der Feen schitterend op bas en Jesse op gitaar …..   Zo’n heerlijk tijdloos nummer … waar je bij weg kunt dromen ….

Ik kreeg een ietwat verbaasde, doch begrijpelijke opmerking over mijn voornemens om een recensie van deze cd te plaatsen .....   die plaat is toch al ruim twee jaar uit of wordt het een special?  Laat ik het op het laatste houden: Een Special ....  Een lans voor goed gezongen of gespeelde jazzmuziek, die tijdloos is ..... en niet, zoals bij veel popmuziek, gehouden is aan een versheids- of houdbaarheidsdatum ...... Overigens lijkt jazz de enige muziekstijl te zijn, die zonder geheimzinnigheid, in alle eerlijkheid, altijd de opnamedata op de hoes vermeldt ... Dat moet je toch durven! 
Joost Patocka - Rita Reys - Francien van Tuinen
( foto: Angelique van Os)


Wie houdt van tijdloze jazz zal deze fraaie,  op 6 en 7 september 2010 in Amsterdam gemaakte ode aan Rita Reys koesteren  Tijdloze muziek .....  muziek zonder houdbaarheidsdatum! 

Dank Angelique voor het mogen gebruiken van de foto's!

Hans Koert
keepswinging@live.nl
Volg de Keep (it) Swinging blog via Facebook ( group Keep it Swinging), Twitter ( #keepitswinging) of vraag haar gratis nieuwsbrief

NIEUW: 2eHansJazz

Tijdloze jazz ... Francien van Tuinen's album Cool Voice, met daarop een ode aan Neerlands grootste jazz-zangeres uit de tweede helft van de vorige eeuw, Rita Reys,  is al weer een aantal jaren oud ...... en nog lang niet over de datum .... Muziek zonder houdbaarheidsdatum!  

 Retrospect
Keep Swinging (old) Oscar Aleman Choro Music Flexible Records Hit of the Week-Durium Friends of the Keep Swinging blog Keep Swinging Contributions

No comments:

Post a Comment