Friday, December 6, 2013

Eric Vloeimans' Oliver Cinema

Het gaat om goede ideeën en kwaliteit die door de juiste mensen wordt samengebracht. Dan gebeuren er altijd spannende dingen.(citaat Eric Vloeimans) (Jazzism okt-nov 2013)
Trompet, accordeon en cello: vooroordelen aan diggelen
Hans Koert

  • Muziek moet voor mij transparant zijn – je moet het kunnen voelen – vastpakken -  Je moet elk instrument glashelder kunnen plaatsen – harmonisch in balans  …  Als ik Eric Vloeimans’ Oliver’s Cinema opzet en het eerste nummer mijn kamer binnen kabbelt, dan hoor ik mezelf zeggen dit bedoel ik.

Accordeon – cello - trompet: Een schijnbaar willekeurig rijtje muziekinstrumenten in alfabetische volgorde, die in de muziekgeschiedenis zelden op dezelfde pagina te vinden waren ..... laat staan samen te horen …… en dan zal het wel niet boeiend zijn ….. trompet en accordeon en ook nog een cello? Hoe verzin je’t. Zeker weer zo'n kunstmatig experiment? Een combinatie van instrumenten die menig jazzliefhebber zijn voorhoofd doet fronsen.


Oliver's Cinema: v.l.n.r.: Tuur Florizoone - Eric Vloeimans - Jörg Brinkmann ( foto: Maarten Corbijn)

Eric Vloeimans verwoordt het wantrouwen dat veel van zijn luisteraars zullen hebben als ze ontdekken dat hij een samenwerking aangegaan is met Tuur Florizoone en Jorg Brinkmann; niet zozeer vanwege de keuze voor deze twee gerespecteerde musici, dan wel door de combinatie van instrumenten die ze bespelen: accordeon en cello. I used to think the accordion was a horrible instrument. An ugly, kitschy sound and a repertoire to match, from commercial tripe and oompah to waltzes for the eldery and circus drollery. In short, music to be given a wide berth.  Dan volgen er wat namen van muzikanten, die in de tweede helft van de twintigste eeuw dat beeld hebben gevormd ……  De cello blijkt een beter image te hebben in de ogen / oren van Eric, als mini bas of maxi-viool, gestreken onnavolgbaar, brutaal en lenig ..... maar partij in zo'n team?    
Eric Vloeimans ( in Kytecrash) ( foto: Hans Koert)

Maar wie verder durft te kijken, durft te luisteren, met big, wide open ears, en bijvoorbeeld ooit live bandoneon-speler Rony Verbiest, helaas onbekend boven de Westerschelde, de muziek van Dave Brubeck heeft horen vertolken, of Ernst Reyseger's onnavolgbare spel op cello gehoord heeft, die weet dat vooroordelen er zijn om te .... veroordelen. 

 
Eric Vloeimans' Oliver's Cinema ( Buzz 76111 )  (foto: Maarten Corbijn)

De cd, genoemd naar deze gelegenheidsformatie Oliver’s Cinema, bevat een veertiental nummers, die opvallen door hun sterk wisselende lengte van net een minuut bij Seggiano’s Eve tot Rosemary’s Baby, dat ruim vijf minuten duurt. De naam van de groep, net als de laatste aangehaalde compositie,  suggereert een cd vol filmmuziek ……   Het idee werd geboren tijdens een concert in het openluchttheater van Kersouwe, waar een breed aanbod een gevarieerd publiek trekt. Vloeimans herinnert zich, dat ieder lid van het trio een stapeltje partituren bij zich had, dat, na een korte repetitie van een paar uur, uitmondde in een concert,  …..  that turned out fantastically well. I gained another brother on the spot and a new trio was born right there and then.  Het resultaat mag er zijn .......

Eric Vloeimans ( in Kytecrash) ( foto: Hans Koert)

Of je het nu filmmuziek noemt, of niet; of je het jazz wilt noemen of juist helemaal niet … wat doet het er toe. We willen grip hebben op wat we horen - houvast krijgen door muziek een label op te plakken. Cellist Jörg Brinkmann noemt zelfs het label "Jazz" te beperkt …. Eric vindt, zo vertelt hij in een interview met Angelique van Os dit soort kruisbestuivingen heel belangrijk. Het gaat om goede ideeën en kwaliteit die door de juiste mensen wordt samengebracht. Dan gebeuren er altijd spannende dingen. ( in Jazzism ( okt/nov 2013) 


Eric Vloeimans ( in Kytecrash) ( foto: Hans Koert)

  Eric Vloeimans’ Oliver’s Cinema is een zeer fraaie schijf geworden die bewijst dat goeie muziek niet in hokjes past. Eric Vloeimans: internationaal geroemd jazz trompettist, die de jeugd zocht in Kytecrash, indruk maakte met Boompetit, maar ook niet te beroerd is om als solist te spelen met regionaal bekende amateurorkesten als The New Orpheans  – Tuur Florizoone: accordeonist  die speelde met Philip Catherine, klassiek, folk en Braziliaans, bekroond om zijn filmmuziek ( Aanrijding in Moscou) en Jörg Brinkmann, klassiek geschoold cellist in o.a. het ZAPP String Quartet en de geïmproviseerde muziek met bijv. Michiel Braam.  

  • De naam van de groep, overigens, is niets meer dan een beetje husselen met de letters van Eric Vloeimans naam  - een vondst, noemt hij het zelf ….. 
Laten we hopen dat deze samenwerking niet beperkt blijft tot alleen dit mooie album.  Ik laat me graag weer verrassen ....

Hans Koert
keepswinging@live.nl
Volg de Keep (it) Swinging blog via Internet,  Facebook  ( Keep it Swinging) of Twitter (#keepitswinging) of vraag de gratis nieuwsbrief. Vraag ook eens naar de lijst met  "2e-Hans'" platen.

Het maak de leden van het trio niet veel uit welk label er op geplakt wordt .....  Het album Oliver's Cinema, bestaande uit Eric Vloeimans, Tuur Florizoone en Jörg Brinkmann valt op door zijn instrumentatie: trompet, accordeon en cello.  Alle vooroordelen worden met dit fraaie album in drie kwartier om zeep gebracht ..... Een album dat verrast en smaakt naar meer en zal een grote groep muziekliefhebbers fascineren. Mooi!



 Retrospect
Keep Swinging (old) Oscar Aleman Choro Music Flexible Records Hit of the Week-Durium Friends of the Keep Swinging blog Keep Swinging Contributions

No comments:

Post a Comment