Wednesday, June 26, 2013

Doctor Jazz selecteert voer voor hongerige verzamelaars: Big Bands

Dinnertime for Hungry Collectors
Een dubbelcd als schatkist vol nooit eerder uitgebrachte opnamen van de Legenden van de Jazz
cd 1: Big Bands
Hans Koert

Wie herkent niet het dilemma, wat te kiezen voor iemands verjaardag die “alles al heeft … “?  Dan wordt het toch maar weer een fles of een bon of  iets, mooi ingepakt, dat wel; iets dat weinig creativiteit of inlevingsvermogen van de gever vraagt. 
Stel, je bent een actieve organisatie met meer dan 1000 geïnspireerde jazzverzamelaars, dat al vijftig jaar de jazz uit de eerste helft van de twintigste eeuw omarmt, met een veel gelezen kwartaalblad ( Doctor Jazz Magazine) en een tweemaal per jaar druk bezochte verzamelaarsbeurs?  Wat geef je die mensen nu als verjaardagscadeau.

Dinnertime for Hungry Collectors ( DJ 010 I II)

Wel, Doctor Jazz Magazine weet wat zijn lezers willen. Onlangs verscheen, vanwege dat vijftigjarig bestaan, een dubbel-cd met ….. mostly unissued performances of the Legends of Jazz (1926-1952), zoals de  geluidsdrager vermeldt, met een titel, die met een vette knipoog naar de Raymond Scott hit uit 1937 Dinner Music For A Pack of Hungry  Cannibals, de naam Dinnertime for Hungry Collectors meegekregen heeft.
Het is een zeer fraai verzorgde en uitgebreid gedocumenteerde dubbel-cd geworden ….  De eerste cd heeft het motto: Big Bands en de tweede Small Groups and Oddities meegekregen – met recht een feestmaal voor (78-toeren) jazzverzamelaars.

Don Redman met zijn orkest in Betty Boop's Saloon ( foto uit Betty Boop's carftoon: I Heard (1933)

Een  uitgebreid zoveelgangen menu, allemaal collector’s items: zeldzame takes,  radio transcriptions, test opnames en zelden gehoorde radioprogramma’s ……  . een veelheid aan mooist, dat nooit in één keer geconsumeerd kan worden: vandaag een blik op de menukaart van de eerste helft van het Doctor Jazz Dinner: Big Bands
De eerste cd opent met, tot mijn verrassing, vijf opnamen, die alle uit de zgn. “jazzy” Betty Boop cartoons komen, zelden geziene en gehoorde “music-clips” uit  begin jaren dertig, waarbij Max Fleischer op, voor die tijd, geavanceerde manier, filmbeeld en getekend beeld in elkaar deed overvloeien ….. Doctor Jazz opent met  “live” optredens van Don Redman: I Heard ( uitgebracht op  1 september 1933) en  Cab Calloway ( The Old Man of the Mountain)( uitgebracht op 4 augustus 1933).



 Ik weet nog goed hoe ik na lang zoeken deze filmbeelden voor het eerst zag …. You Tube bestond nog niet - videobanden wel.  Wat een sensatie - Don Redman, in een wit pak, die zijn band, spelend in een getekende Betty Boop’s Saloon, dirigeert, overdreven, schijnbaar zinloos zwaaiend met zijn armen recht in de camera kijkend: Unieke beelden! ...... en nu een perfect audiogeluid van de muziek op de dubbelaar!

The Old Man of the Mountain samen met Betty Boop ( 1933)

 ….. of de beelden van een jonge Cab Calloway, die zijn hit Old Man of the Mountain, ook in’t wit, zodat iedereen goed afsteekt tegen het wat donkere filmbeeld ….., vocaal ondersteund door zijn bandleden en na een gefilmd intro, als dansende en zingende “bergtrol”, the Old Man of the Mountain, muziek en beeld perfect gecombineerd, iets waar Max Fleischer toentertijd patent op had ....
  •  Wanneer zien we die oude Betty Boop’s weer eens terug op tv? VPRO? Doctor Jazz heeft de hand weten te leggen op de originele 12-inch matrijzen van de muziek, die puntgaaf en glashelder ( zonder de filmgeluiden), inclusief een zingende Mae Questel, die met haar stem, Betty Boop voorzag van haar ietwat kinderlijke Helen Kane-imago …. Een karikatuur van een flapper wife.  Voor mij kan de cd nu al niet meer stuk ……………. 
Maar er is meer ……… veel meer.... Een verrassende  test-only recording van Earl Hines ( My One Ambition is You )( 1932); een onbekende radio-uitzending van Louis Armstrong met zijn orkest vanuit The Cotton Club (NYC) (11 december 1939), een week voor een opnamesessie voor Decca …..     Deze band werd in feite geleid door Luis Russell, die als pianist tot 1940 de muzikaal leider van het orkest was  (Zijn dochter, overigens, is momenteel aan een tweede carrière als jazzzangeres begonnen - hou haar in de gaten: Catherine Russell).
Uit 1945 is er een uitgebreide radio-uitzending van het Jimmy Lunceford Orchestra voor the Christmas Seal Campaign, met één van de beste zangeressen uit die tijd: Lena Horne.   Dit bijna vergeten orkest, behoorde tot de beste big bands van de swingperiode en niet toevallig hebben leden van de Beau Hunks een aantal jaren geleden als The Jimmy Lunceford Legacy Orchestra deze muziek met veel succes doen herleven ….. Dank aan  Doctor Jazz voor dit schitterend uitgebreide radioprogramma dat op de eerste cd een plek kreeg.
 
Count Basie

Welke big bands staan er nog meer op het menu van deze Dinnertime for Hungry Collectors? Het orkest van Charlie Barnet (1937) met Frankie Newton en Adrian Rollini; de band van Lionel Hampton (1952) en het orkest van Count Basie. Van deze laatste band zijn een aantal vermiste opnamen teruggevonden en, zo goed mogelijk, door geluidskunstenaar Harry Coster opnieuw gerestaureerd – geen hi-fi geluid ( de opnamen waren immers niet voor niets “rejected”), maar wel een gigantisch swingende hot and cooking Basie Band - unieke tracks …….  Genieten dus.
Doctor Jazz Magazine viert dit jaar haar vijftigjarig bestaan met twee groots opgezette Doctor Jazz Dagen.  De eerste was een groot succes ( 97ste Doctor Jazz Dag (13 april 2013)) met gerenomeerde bands ..... De volgende Doctor Jazz (feest)dag wordt gehouden op 19 oktober 2013 ( Hof van Wageningen te ..... Wageningen).

MY JAZZ LINKS: Dinnertime For Hungry Collectors

Hans Koert
keepswinging@live.nl
Volg de Keep (it) Swingingblog via Facebook of vraag de gratis nieuwsbrief.

Vijftig jaar Doctor Jazz  Magazine ....... Een jarige die Abraham ziet.  Wat geef je aan een jubilaris, die eigenlijk alles al heeft? Doctor Jazz heeft met het uitbrengen van de dubbel-cd  Dinnertime for Hungry Collectors, vrij naar Raymond Scott's hit uit 1937 Dinner Music For A Pack of Hungry  Cannibals, een schatkist aangeboden, zoals ze dat zelf verwoordden, met mostly unissued performances of the Legends of Jazz (1926 - 1952).  Van Louis Armstrong en Count Basie tot Don Redman, Adrian Rollini en Jimmie Lunceford ...... nooit eerder gehoorde radio-opnamen, testplaten, onuitgebrachte takes ....... Verplicht voer voor (78-toeren) jazzverzamelaars.



 Retrospect
Keep Swinging (old) Oscar Aleman Choro Music Flexible Records Hit of the Week-Durium Friends of the Keep Swinging blog Keep Swinging Contributions

1 comment: