Monday, April 1, 2013

Doctor Jazz Magazine (1963-2013) jubileert

Doctor Jazz: 50 jaar Classic Jazz & More
Boskoop bijna een halve eeuw een begrip onder jazzverzamelaars 
Hans Koert

Sorry, dan kan ik niet – dan is het Boskoop …….. Gevleugelde woorden, die hier nog steeds, te pas en te onpas gebruikt worden, zelfs nu de Doctor Jazz Dag ( lees:  Doctor Jazz Reünie) al decennia lang in Wageningen plaatsvindt.  De eerste Doctor Jazz Reünie ( Zou het ooit zover komen dat iedereen het over Doctor Jazz Dag heeft?), werd georganiseerd op 27 mei 1965 in hotel Florida in Boskoop, waar uitbater Popko van Dam de grote hal van de plantenveiling van Boskoop open zette voor de eerste platenruilbeurs voor Doctor Jazz lezers.
Hotel Florida in Boskoop
Wanneer mijn eerste kennismaking met Doctor Jazz was, is niet meer precies na te gaan – Mijn oudste Doctor Jazz is nummer 49,  augustus 1971, waarin geen reünie nieuws te vinden is, wel een ingezonden brief van niemand minder dan  …. Oscar Alemán met een foto van Oscar en Svend Asmussen’t  kan verkeren! Wanneer mijn eerste reünie geweest is, is evenmin met zekerheid na te gaan.  Ik verhuisde in augustus 1973 voor mijn eerste baan naar Ouderkerk aan den IJssel en dat ligt hemelsbreed op een zodanige afstand, dat het gemakkelijk te overbruggen was met mijn eerste 2CV.  Laten we voor’t gemak dus maar als startdatum de 18de reunie van zaterdag 3 november 1973 als ankerpunt houden: bijna 40 jaar geleden dus!

 Foto's van één van mijn eerste reünies (ca. 1975)
 
Met een eend vol platen, in een bananendoos, op weg naar Boskoop in de hoop daar mooie platen te vinden, zoals de nieuwste heruitgaven op het Franse RCA Black & White label waarop "alle" opnamen van Thomas Fats Waller verschenen ..... Fats Waller: daar ging ik in die dagen helemaal voor.

Mijn ambities .... in de vereenvaudigde (sic) spelling (Doctor Jazz Magazine 1973)

Ik ontmoette er ook Hans van der Veer, jarenlang partner in crime, ook helemaal weg van Fats – hij kon goedkoop banden (geluidsbanden - geen winterbanden) kopen in de bedrijfswinkel  bij Philips, omdat hij daar werkte en we ruilden opnamen op band en informatie, want we wilden een Fats Waller discografie maken ...... . Hij bezat ook de twee luxe RCA 5 LP boxen “Fats” Waller Memorial Nº 1 en Nº2 – die kostten toen tegen de 100 gulden meen ik – veel te duur voor een eenvoudig schoolmeestertje. Nu, zo'n 75 reünies verder kijk ik in de spiegel tegen een kalend ietwat grijs hoofd aan, een goedkoop Document boxje naast de cd-speler met Fats bijna compleet en de twee “Fats” Waller Memorial Nº 1 en Nº2 lp-boxen in de kast, waarin ook  de schitterende bio-discografie "Fats" in Fact van Laurie Wright ..... 

Groot Nederlands Tokkelgenootschap Banjolala (voorjaar 1979) met o.a. Tom Stuip (links), de onlangs overleden Dick Turksma (2e van rechts) en Homme de Boer op banjos en de ritmesectie van de Joseph Lam band (foto: Ernst Taris)

 Ik herinner me het grote podium waar de bands op speelden, met daarvoor  een rij tafels waar de geluidsjagers met grote spoelenrecorders de concerten vastlegden ……….Waar zijn al die field recordings gebleven?  Dankzij de reünies kwam je in aanraking met andere verzamelaars, die ieder hun eigen ding hadden – de één was gek van Engelse dansorkesten – de ander verzamelde "oud-zwart" op 78-toerenplaten en weer een ander zat achter een stapel kromgetrokken kartonnen platen, zgn. Hit of the Weeks, die hij aan de straatstenen niet kwijt kon. Ik kocht er één en toen ik die eenmaal plat op mijn draaitafel gekregen had en ik ze kon afspelen, was ik verkocht.

East Creek Jazz Band (voorjaar 1990) (foto: Rein Hey)

 Fats Waller maakte plaats voor de Duriumplaat. Ik leerde ook tijdens de reünies, dat de kloof tussen oude en nieuwe jazz, nog steeds groot was.  Ik was op mijn allereerste "Boskoop" een tweetal maanden eerder, op 3 september 1973, in De Doelen in Rotterdam naar het Stan Kenton orkest geweest, en toen ik dat tegen mijn buurman aan de tafel naast me vertelde, die met een stapel "oud-zwart" op klanten wachtte,  heeft hij de hele zaterdag geen woord meer met me gewisseld …… 

 The Gangbusters (voorjaar 1989) met (v.l.n.r.) Roland Brunt, Ton van Bergeyk, Gert-Jan Blom en Frenk van Meeteren) (foto: Rein Hey)

 Het was de tijd van op je knieën voor de radio met je bandrecorder in de aanslag om programma’s als Pim Gras’ Jazz uit het Historisch Archief en Toppers van Toen op te nemen – de kunst was om op tijd de recorder aan te zetten en op tijd weer uit – het gesproken woord kostte veel dure bandruimte – en dan snel noteren wat je gehoord had.

Hoe Verzamelt U ....... ?  Historisch sentiment
 
Die aantekeningen werden uitgewerkt in multobanden en op systeemkaartjes. In de jaren tachtig kwam de cd op en besloot ik tijdens een periode van zwakte ( is dat nu verminderd toerekeningsvatbaar?) om al mijn lp’s te verkopen en mee te gaan in de nieuwe digitale flow.


Oh Sister, Ain't That Hot - Les Red Hot Reedwarmers ( Wageningen najaar 2009)


In de jaren negentig verhuisde Boskoop naar Wageningen – eerst naar de Junushof, waar de platenverkoop nog steeds op “gehoor”afstand lag van de optredens. Hier vulde ik vooral mijn Hit of the Week verzameling aan en knoopte ik contacten aan met andere Duriumplatenverzamelaars ………… en die bleken heel zeldzaam, net als de eerste uitgaven …….  Dankzij tientallen reüniegangers groeide hier de Hit of the Week – Durium Discografieën.

 De Jazzmarkt in Hof van Wageningen te Wageningen (foto: Doctor Jazz )

 De afgelopen vijftien jaar  wordt Boskoop gehouden in het Wicc-gebouw, later Hof van Wageningen geheten – Dankzij de ietwat saaie zaal met vaste tafels met weinig kraak noch smaak kon hier de platenmarkt in alle rust gedijen – met akoestische Muzak uit de koker van Ate ……
 


Doctor Jazz Dag: Een impressie ( Wageningen - najaar 2009)

Helaas geen live-muziek meer op hoorafstand, zodat je pas in de gaten kreeg dat de muziek begonnen was als het boven stil werd …… Ondanks dat door het internet het contactleggen met verzamelaars wereldwijd een stuk gemakkelijker geworden is en media als deze blog een etalage geworden zijn, waar elke geïnteresseerde verzamelaar kennis van kan nemen, is het nog steeds druk op de platenbeurs ………… al hoor ik zo af en toe wel eens een "verzamelaar" opscheppen over zijn digitale gedownloade Spotify collectie ……. Ik ben nog niet zover – Ik moet zo'n plaat in mijn handen hebben - zien - ruiken - horen!  Ik ren met stapels nieuw verworven lp’s heen en weer alsof ik de ontwikkelingen m.b.t. nieuwe geluidsmedia volledig gemist heb  ….. verminderd toerekeningsvatbaar?



De jeugd heeft de toekomst: Bill Bailey won't you Please Come Home - Bouncers and Swingers from Enkhuizen (Wageningen - voorjaar 2007)

Keep (it) Swinging feliciteert Doctor Jazz met haar jubileum

Alle informatie over de komende Doctor Jazz Dag

Hans Koert
Doctor Jazz Magazine lid (vanaf nummer 49)
Boskoop - Wageningen: 40 jaar (= ca. 75 keer)
keepswinging@live.nl
Volg de Keep (it) Swinging blog via Facebook of vraag de nieuwsbrief.


Het eerste nummer van het oudste jazztijdschrift van Nederland, Doctor Jazz Magazine, was niet meer dan een paar gestencilde en geniete A4-tjes - nummer 220 een bijna 90 pagina's dik fraai uitgevoerd boekwerkje .....
Vijftig jaar betekent een mijlpaal, dat op de komende Doctor Jazz Dag op zaterdag 13 april 2013 in Wageningen niet onopgemerkt voorbij zal gaan.  Het middagprogramma is gevuld met verrassende bands, van de Ted Easton Reünie band en Chanpagne charlie tot Andor's Jazzband, de Fondy Riverside Bullet band en Robert Veen's Swingband ........... Traditionele jazz en swing op hoog niveau. Vast ankerpunt is de grote platenmarkt, die in de ochtend gehouden wordt en onder de "die-hards"  steevast, tegen beter weten in, Boskoop genoemd wordt.  Een uitstapje, tweemaal per jaar, om naar uit te kijken ...............

 Retrospect
Keep Swinging (old) Oscar Aleman Choro Music Flexible Records Hit of the Week-Durium Friends of the Keep Swinging blog Keep Swinging Contributions

No comments:

Post a Comment