Monday, November 19, 2012

Soo Cho kwartet verrast in Porgy en Bess

 Koreaanse pianiste Soo Cho maakt indruk met haar kwartet.
 Porgy en Bess - Terneuzen: This is a special place for me ... Here I had my first gig.
Hans Koert

Het ziet er haast huiselijk uit - De hoge hakken van Soo Cho, gekleed in een fraaie reptielenjurk, gaan meteen uit als ze, ietwat gespannen,  achter de piano plaats neemt. This is a special place for me, vertelt ze …… Zeven of acht jaar geleden – op de vrijdagavond van het Scheldejazzfestival, speelde ik hier voor het eerst.  Zoveel jaar geleden (zucht) ….   Here, in Porgy en Bess, I had my first gig ….. When I came to this place I got that same  feeling again …. Oh, how nervous I was ....


 Het kwartet van Soo Cho, dat bestaat uit Soo Cho op piano, Angelo Verploegen op bugel, Janos Bruneel op bas en Jasper van Hulten op slagwerk, speelde twee sets tijdens het concert in de Porgy en Bess Jazzclub in Terneuzen, 18 november 2012. Ze trapten af met het titelnummer van Soo’s tweede  album, Little Prince, gevolgd door nummers als New York Waltz, Prayer en Major Revolution, alle nummers van haar beide Challenge albums: Prayer en Little Prince.  


Soo Cho (foto: Hans Koert)

Het enige wat ze ontzettend mist is, op de eerste plaats, het Koreaanse eten: Als ik daaraan denk krijg ik ontzettende heimwee ....., vertelde ze een paar jaar geleden op Radio Zes aan Vera Vingerhoed. Haar eerste kennismaking met de Hollandse pot moet rond kerst 2001 geweest zijn, toen ze, net in Nederland, bij Bert van den Brink werd uitgenodigd .... Soo Cho had, naar Koreaanse gewoonte, gepland om op 25 december de kerstinkopen te doen, maar ja .... dan sta je in Nederland voor een gesloten deur - een gesloten winkeldeur wel te verstaan ...., maar niet bij huize Van den Brink ..... dus zal de hutspot zeker gesmaakt hebben ...... En mijn familie en vrienden mis ik natuurlijk ook, voegde ze er snel aan toe: maar vooral het eten ......

 Soo Cho (foto: Hans Koert)

Als driejarige begon ze in Korea piano te spelen en studeerde ze aan de Sung Sin University in Seoul klassieke muziek, maar toen ze voor het eerst jazz hoorde was ze verkocht - Dat wil ik ook, dacht ze en reisde af naar Europa om zich daar in die muziek te bekwamen - iets dat in Seoul onmogelijk was ......
Ze kende Europa al een beetje door de vakantietrips met haar familie naar toeristische trekpleisters als Brugge, maar nu kwam ze om haar pianospel verder te perfectioneren ….. De eerste muziekschool waar ze auditie deed was in Utrecht en ze werd meteen aangenomen.  Ze sprak Nederlands noch Engels, alleen Koreaans en wat Japanse woordjes ..... De eerste communicatie verliep dan ook moeizaam en met handen en voeten en een tolk overleefde ze haar eerste maanden op het conservatorium .....  We have a special relationship, vertelde pianist Bert van den Brink bij de uitreiking van haar tweede album. Hij was haar eerste pianoleraar en wat hem het meest aan Soo Cho fascineerde was de manier waarop ze een brug kon slaan tussen de twee hemelsbreed uit elkaar liggende culturen.

 Angelo Verploegen en Jasper van Hulten (foto: Hans Koert)

Sinds ze in Europa woont en werkt staan er geen klassieke partituren meer op haar lessenaar - ze is beïnvloed door veel jazzmusici, pianisten als Bill Evans, Brad Mehldau en Enrico Pieranzuni, maar zeker ook  Keith Jarrett en Bert van den Brink, die ze in één adem noemt ..... en Bach en Chopin als het op componeren aankomt ..... Het liefst speelt ze in haar eigen stijl - geen standards of nummers uit het American Songbook zoals anderen, maar haar eigen muziek: There are all kinds of musicians - they do all bebop and standards tune or whatever other styles, but you know I decided to have my own style because that it's really me. (bron: Radio Zes)

 Soo Cho (foto: Hans Koert)

Ze is ondertussen afgestudeerd in Amsterdam, waar ze o.a. les kreeg van Rob van Bavel en Karel Boehlee en volgde vervolgopleidingen in New York (Manhattan School of Music) en Den Haag (Koninklijk Conservatorium), maar Europa blijft haar voorkeur houden ..... In New York, waar ze een half jaar verbleef, waren ze best wel geïnteresseerd in wat ze speelde, maar op de opleiding moest ze uiteindelijk toch het gewone werk spelen, standards en zo, terwijl ze in Nederland juist vrijgelaten werd ..... Hier mag je je eigen muziek spelen ....

Angelo Verploegen ( foto: Hans Koert)

 Voor mij was dit concert niet alleen een kennismaking met Soo Cho’s pianospel, maar ook een uitgelezen kans om eindelijk het fraaie geluid van Angelo Verploegen op zijn bugel live te mogen horen – Zijn co-productie met Ed Verhoeff en Eric van der WestenThe Night And The Dreamer” staat al jaren “op de pak” – een schitterend album, uitgebracht op A-Records (AL-73234).

 Angelo Verploegen luisterde al als kind onbewust naar jazz doordat programma's als Tros Sesjun altijd aan stonden.
Hij vond het wel leuke muziek en via de fanfare van Oss kwam hij terecht in een big band en groeide zijn belangstelling voor de orkesten van Basie, Ellington en het Thad Jones / Mel Lewis orkest. Vooral het geluid van de koper-sectie fascineerde hem. Trompet studeren aan een conservatorium zat er niet in en via allerlei zijpaden belandde Angelo uiteindelijk in het Amsterdamse jazzcircuit in Big Bands als Maiden Voyage en de band van Frank Grasso.
Uiteindelijk pakte hij toch weer zijn trompetstudie op aan het Sweelinck -conservatorium.
In de jaren tachtig ging hij spelen bij Corrie en de Brokken en het Boulevard of Broken Dreams orkest, en met Boris van der Lek, Rolf Delfos en Lucas van Merwijk in de Houdini's: Bands die niet weg te denken zijn uit de Nederlandse jazzgeschiedenis …..

Jasper van Hulten (foto: Hans Koert)

Jasper van Hulten, die ik eerder hoorde by Kytecrash, speelt nog maar kort bij Soo Cho, en liet horen een inventieve slagwerker te zijn ….   Janos Bruneel, Vlaming, studeerde elektrische bas in Lier en Antwerpen om tenslotte een paar jaar geleden aan de conservatoria van Brussel en Den Haag bij Hein Van de Geyn, Frans van der Hoeven en Christophe Wallemme af te studeren. Twee professionele begeleiders, die samen met Angelo Verploegen het kwartet van Soo Cho een uitstekende basis gaven ……….
Janos Bruneel (foto: Hans Koert)

Tijdens de eerste set verrastte het nummer Tango Tango, dat Soo Cho voor de Argentijnse saxofonist Javier Girotto schreef - een nieuwe muzikale uitdaging die ze volgend jaar aangaat door met Javier op tournee te gaan. Het concert in Porgy en Bess werd afgesloten met Missing Bullet en een toegift, de standard ( nee, niet Summerime, Angelo) My Funny Valentine, door Soo gemodificeerd in een 5/4 maat.
 Het Soo Cho kwartet: v.l.n.r. Soo Cho - Janos Bruneel - Angelo Verploegen en Jasper van Hulten (foto: Hans Koert)

Het Soo Cho kwartet verraste: De Koreaanse pianiste wist, in haar fraaie reptielenjurk, alle aandacht moeiteloos vast te houden met haar soms subtiele klanken en lyrische patronen.  Angelo Verploegen bepaalde met zijn fantastisch geluid op bugel voor een belangrijk deel de klankkleur van dit concert - een cadeautje, dat het publiek graag uitpakte tijdens dit fraaie concert ..... Hij genoot zichtbaar van dit optreden met deze bijzondere pianiste ....... En ze kan ook nog waanzinnig koken ...... wierp Angelo het publiek ook nog ongevraagd voor de voeten ....... Kijk en dat konden we helaas niet zelf verifiëren .............

Hans Koert
keepswinging@live.nl
Volg de Keep (it) Swinging blog via Facebook of vraag haar gratis nieuwsbrief. 

Soo Cho veroverde met haar kwartet zondagmiddag 18 november 2012 moeiteloos het publiek van jazztempel Porgy en Bess in Terneuzen. Samen met Angelo Verploegen op bugel, Janos Bruneel op bas en Jasper van Hulten op slagwerk bracht deze getalenteerde jonge vrouw een verrassend concert ......... Een pianiste om te blijven volgen!

  
Retrospect
Keep Swinging (old) Oscar Aleman Choro Music Flexible Records Hit of the Week-Durium Friends of the Keep Swinging blog Keep Swinging Contributions

No comments:

Post a Comment

Post a Comment