Friday, November 16, 2012

Oscar Alemán - Buenos Aires 1965-1975

Oscar Alemán's laatste opnamen heruitgebracht.
Oscar's laatste sessie laat el maestro op zijn best horen (Bron: Tomás Mooney)
Jørgen Larsen ( vertaling: Hans Koert)

Nadat Oscar Alemán in 1959 zijn Orquesta de Jazz ontbonden had, trok hij zich terug uit het publieke leven als artiest en brak er, artistiek gesproken, een rustige tijd aan, waarin niet meer zoveel opnamen gemaakt werden. In een tweedelige bijdrage Oscar Alemán bezoekt Europa - 1959 ( deel 1 en deel 2) heeft Hans Koert uitgebreid stilgestaan bij de oorzaken van deze stap terug ….. 

Oscar Alemán - Buenos Aires 1965-1975 (English) | Oscar Alemán - Buenos Aires 1965-1975 (Nederlands)

Het contract met het Argentijnse platenlabel Odeon, waarvoor hij in de periode 1951 t/m 1957 zo’n 108 kantjes gemaakt had, was ontbonden en geen enkele platenmaatschappij was meer geïnteresseerd in een platencontract met Oscar Aleman. Toch bleef Alemán actief en trad zo nu en dan op voor radio – en tv-programma’s, wat zich vertaalt in een heleboel privéopnamen uit die tijd die bij verzamelaars circuleren. Onlangs verscheen een kleine selectie van dit materiaal op een dubbel-cd Eternamente Vivo.


In 1979 verraste het Argentijnse Impacto-label met een aantal lp’s, waarop opnamen stonden die Oscar Alemán halverwege de jaren zestig in een privé sessie met zijn Cinco Caballeros gemaakt had – uit de hoesinformatie van Impacto IMP-14014, valt op te maken, dat deze opnamen uitgebracht werden ter gelegenheid van Oscar’s 70-ste verjaardag - februari 1979.  Helaas ontbreekt op deze lp elke informatie over de herkomst, maar nu weten we dat deze opnamen van halverwege de jaren zestig met de Cinco Caballeros waarschijnlijk gemaakt zijn om uit te zenden op de radio.  De opnamen zijn, gelet op de mogelijkheden van die tijd, van een degelijke studiokwaliteit en dan vraag ik me af,  waarom deze opnamen al die tijd op de plank zijn blijven liggen en niet, al was het maar een aantal nummers, uitgebracht op single of EP, twee media die in de jaren zestig sterk in opkomst waren – Ik kan me niet voorstellen dat Oscar Aleman, in de jaren vijftig goed voor uitverkochte zalen,  helemaal vergeten was bij het Argentijnse publiek. Hoe dan ook, dat is niet gebeurd – Feit is wel dat de opnamen waarschijnlijk niet tijdens één  opnamesessie gemaakt zijn, maar wellicht in twee of drie aparte opnamedagen.


Er werden  jazz/swing nummers opgenomen zoals China Boy en Honeysuckle Rose; meer modern jazz standards zoals Lullaby of Birdland en What Is This Thing Called Love met een kwintet, dat zich de  Cinco Caballeros noemde. Verder vind je nummers bekend uit het Latijns-Amerikaanse repertoire zoals Besamé Mucho, Caminos Cruzados en de bossa nova Lembranca. Bij het nummer Crazy Rhythm werd het kwintet uitgebreid met drie blazers, net als bij het nummer Son Retozon, dat foutief als Oy Negro in de tracklist kwam. Er is één nummer op Impacto IMP-14014 waarbij Aleman niet meespeelt, namelijk de cha-cha-cha Bombero, dat toentertijd een promotielied voor een voetbalteam was – nou, als dat geen uitgelezen kans was, met op de achterkant één van de andere nummers waar Oscar wel meespeelde,  om op single commercieel uit te brengen dan weet ik het niet meer ……


Een ander interessant detail van deze opnamen is dat Oscar een electrisch versterkte gitaar speelt als het jazznummers betreft en akoestisch op de Latijns-Amerikaanse.  Verder is zijn linkerhand geëvolueerd naar een meer moderne speelwijze – luister maar eens naar de meer ingewikkelde solo’s China Boy en What Is This Thing Called Love. Mogelijk hoopte Oscar enerzijds met de elektrische versterkte opnamen een nieuw publiek te trekken, die meer geïnteresseerd was in de toen moderne jazzstromingen, maar anderzijds moeten de akoestisch gespeelde nummers de meer traditioneel ingestelde luisteraars bevredigen – net als in die goeie ouwe tijd…… toen hij met Besame Mucho een grote hit had. Oscar’s populariteit was blijkbaar nog niet vergeten …………


In 1981 bracht Impacto de lp Impacto IMP 14068 uit, waarop 10 nummers stonden, waarvan er acht nog nooit uitgebracht waren met Oscar in een trio setting. Deze opnamen dateren van het midden van de jaren zeventig en waren de laatste studio-opnamen die hij maakte voordat hij in 1980 overleed. De twee die al eerder uitgebracht waren vind je terug op  Impacto IMP-14014 LP.  De trio-opnamen bevatten opnamen van Alemán op akoestisch gitaar, bespannen met nylonsnaren en op twee Braziliaanse nummers O Vestido de Bolero en Saudade de Bahia zingt hij.  Verder vind je jazzstandards als In the Mood, I got Rhythm, Caravan en Alexander's Ragtime Band, en een sombere Bei Mir Bist Du Schon en zijn fraaie eigen compositie Tono No. 1.  Deze acht opnamen, zoals gezegd de laatste die hij in de studio opnam, laten Alemáns gitaarspel nog eenmaal in al zijn glorie horen – Nog eenmaal herleven de tijden waarin hij een gevierd artiest was, die moeiteloos de grootste danshallen van Buenos Aires vol kreeg – de tijd waarna hij de laatste decennia vsn zijn leven zo naar terug verlangde …………


Een paar jaar geleden bracht het Argentijnse ACQUA label deze twee Impacto Lp’s  als twee losse cd’s uit: Oscar Aleman y Los Cinco Caballeros en Oscar Aleman: Grabaciones Recuperadas.  


Het Franse Fremeaux & Associés label, heeft deze twee heruitgaven gebundeld tot één cd, getiteld Oscar Alemán - Buenos Aires 1965-1975 (FA 5366). De cd bevat een bijgevoegd boekje met foto’s  en informatie in het Frans, Engels en Spaans. De discografische informatie is terug te vinden op de online Oscar Alemán discografie van Hans Koert. Voor wie de twee Argentijnse Aqcua cd’s gemist heeft is deze Franse heruitgave van Fremeaux & Associés een must  …… te koop via de reguliere (online) internet cd-zaken als Amazon. (vertaling Hans Koert)

Jørgen Larsen
Volg de Keep (it) Swinging blog via Facebook of vraag haar gratis nieuwsbrief.

De Argentijnse jazzgitarist en entertainer Oscar Aleman is in Europa het meest bekend door zijn opnamen die hij maakte gedurende de tien jaar dat hij hier vertoefde, de jaren dertig in Frankrijk. Opnamen uit zijn Argentijnse triomfjaren zijn hier  altijd moeilijk verkrijgbaar geweest. Het Argentijnse platenlabel Aqcua bracht een tiental jaar geleden twee cd's uit met Impacto LP opnamen uit de periode dat Oscar Aleman eigenlijk al teruggetreden was als actief muzikant. Deze opnamen zijn nu samengebracht op één Fremeaux & Associés cd, getiteld Oscar Aleman 1965-1975.

  
Retrospect
Keep Swinging (old) Oscar Aleman Choro Music Flexible Records Hit of the Week-Durium Friends of the Keep Swinging blog Keep Swinging Contributions

No comments:

Post a Comment

Post a Comment